پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصاحبه متنی با مرتضی پاشایی آذر ۹۲

مصاحبه متنی با مرتضی پاشایی آذر ۹۲

 

www.4ufun.ir

مصاحبه متنی با مرتضی پاشایی آذر 92

 

شش ماهه اول سال ۹۲ برای «مرتضی پاشایی» دوران شلوغی بود، زیرا وی علاوه بر پیگیری تور شهرستانهایش، دو کنسرت در تهران برگزار و سینگل‌(تک‌قطعه)هایی نیز منتشر کرد.

او در فصل پاییز و به‌خصوص در این ایام که بازار موسیقی در رکود به سر می‌برد، بر روی دومین آلبومش متمرکز شده است. دقایقی را با مرتضی پاشایی گپ زدیم و او علاوه بر تشریح جزئیات آلبوم خود، از همکاری‌اش با سایر خوانندگان نیز سخن گفت:* در حال حاضر مشغول انجام چه کارهایی هستید؟ 
آلبوم جدید را جمع‌آوری می کنم و فکر کنم ۸۰ درصد کار جمع شده است. تیتراژ سریال جدید شبکه اول سیما به نام «عصر پاییزی» را در دست تولید دارم که ملودی آن ساخته شده و در مرحله تنظیم قرار دارد. در آلبوم‌های خواننده‌های دیگر نیز حضور دارم که می‌توانم به «علی لهراسبی»، «محمد علیزاده» و «مهدی احمدوند» اشاره کنم.

* تیم تولید آلبوم چه کسانی هستند؟ 
طبق برنامه‌ای که دارم، این آلبوم حدود ۱۰ ترک خواهد داشت. تمام آهنگسازی‌ها و برخی از تنظیم‌ها را خودم انجام داده‌ام. «میلاد ترابی» و «مهران عباسی» در بخش تنظیم حضور دارند و احتمالاً تنظیمکننده‌های دیگری نیز به جمع ما اضافه شوند. تا اینجا تمام اشعار برای «مهرزاد امیرخانی» است. برنامه‌ریزی ما این است که آلبوم را در بهار ۹۳ (حوالی اردیبهشت یا خرداد) منتشر کنیم.

* ملودی‌ها و اشعار این مجموعه با آلبوم «یکی هست» متفاوت خواهد بود یا در همان راستا سروده شده‌اند؟
زمانی که آلبوم پخش می‌شود و نظرات را دریافت می‌کنید، به ضعف‌های کار و نقاط قوت آن پی می‌برید. به‌جز محبت مخاطبان و مردم، ضعف‌هایی هم در کار قبلی داشتیم. مثلاً بعضی آثار از لحاظ فضای شعری شبیه هم بودند. مقصر این امر ترانه‌سرا نیست، زیرا «مهرزاد امیرخانی» ترانه‌سرایی است که توانایی بالایی دارد و تمامی این شعرهایی که هیت شده‌اند را روی ملودی می‌گوید که این مسأله ویژگی شاخصی است. در آلبوم اول شعر را فدای ملودی کردم، زیرا ملودی‌هایی که دوست داشتم را در آلبوم قرار دادم و به همین دلیل برخی اشعاری که انتخاب شد، با هم شباهت داشتند. در سینگل ترک‌های بعد از آلبوم، از لحاظ شعر و ملودی تفاوت‌های زیادی داشتیم و در آلبوم جدید باز هم سبک‌ها و تنظیم‌های متفاوت‌تری را خواهیم داشت.

* استایل این سینگل ترک‌ها را می‌توانیم به عنوان نمای کلی از آلبوم در نظر بگیریم؟ 
هر آهنگساز و خواننده‌ای یک خط‌مشی مخصوص به خود را دارد و هر کاری که انجام بدهد، در یک چارچوب مشخص است. اگر من شش‌و‌هشت بخوانم، در راستای ملودی‌سازی خودم است. خیلی‌ها که اهل‌فن باشند، از روی همان خط‌مشی متوجه می‌شوند که مثلاً این ملودی برای «مرتضی پاشایی» است. آن کاراکتر خودم در تمام کارها وجود دارد، ولی سعی می‌کنیم آثار متفاوت باشد. مثلاً در قطعه «جاده یک‌ طرفه» ریتمی را انتخاب کردیم که کاملاً متفاوت بود. خیلی‌ها هنوز در فضای «یکی هست» بودند، ولی من در ذهنم بود که ملودی ما یک تجربه جدیدی را داشته باشد. مثلاً ملودی این سریالی که کار کردم، باز هم نسبت به آثار قبلی خودم تفاوت دارد. در آلبوم جدید هیچ‌چیزی شبیه به هم نیست! تنوع و تفاوت‌های خودش را دارد، ولی در همان چارچوبی است که می‌دانم طرفدارانم دوست دارند. یا به عنوان مثال برخی از طرفداران قدیمی من قطعه «نفس» را دوست نداشتند، ولی این ترک توانست مخاطبان جدیدی را برای من جذب کند که شاید فقط کارهای هاوس یا ریتمیک گوش می‌کنند.

* تا پایان امسال برای کنسرت‌ها چه برنامه‌هایی دارید؟ 
تا پیش از ماه محرم و صفر از لحاظ تعداد اجراها جزو پرکارترین‌ها بودیم. در قالب یک تور به شهرهای مختلف سفر کردیم و شهرهای زیادی باقی مانده که هنوز به آنها سفر نکرده‌ایم. تاریخ‌ها مشخص شده و پس از ماه صفر به اکثر شهرهایی که نرفته‌ایم سفر می‌کنیم. علاوه بر شهرهای اصلی، تعدادی از شهرستان‌های کوچک‌تر را نیز مدنظر داریم.

* برنامه تهران قطعی شده است؟ 
هنوز تاریخ خاصی قطعی نشده، اما قطعاً در ماه اسفند و در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی به دیدار دوستان می‌رویم.

* تا کنون ۳ اجرای رسمی در تهران داشتید و می‌خواهم ارزیابی خودتان نسبت به استقبال مخاطبان و شرایط برنامه‌های تهران را بدانم. 
من تجربه اجرای زنده داشتم، ولی کنسرت اول تهران حساسیت و شرایط متفاوتی برای من داشت. در کنسرت اول کمی استرس داشتم و همه‌چیز تکمیل نبود و ضعف‌هایی داشت. با حمایت مردم، کنسرت دوم که در برج میلاد بود را به خوبی اجرا کردیم. برای کنسرت سوم تهران هم سعی کردیم باز هم تغییراتی را ایجاد کنیم.

* در کنسرت دوم تغییرات خوبی در دکور و ارکستر و بخش‌های دیگر داشتید. این روند را ادامه می‌دهید؟ 
بله قطعاً. در برنامه بعدی تهران ارکستر و دکور ما تغییرات زیادی خواهد داشت. در حال برنامه‌ریزی برای چند سورپرایز و برنامه ویژه هم هستیم.

* و کلام آخر؟ 

در آلبوم جدید استایل کلی را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که قطعات ریتمیک داشته باشیم تا آنهایی که کارهای من را قبلاً پیگیری نمی‌کردند هم جذب شوند. فضاهای احساسی قدیم را با ملودی‌ها و تنظیم و البته اشعار جدید ترکیب کرده‌ایم. از همراهی تمامی مخاطبان عزیزم نیز تشکر می‌کنم و می‌خواهم اثری شایسته محبت آنها را ارائه کنم.
تمامی هوادارنم رو دوست دارم و منتظر کاراهای جدید باشین دوستون دارم و همیشه دوست دار شما هستم.
منبع:تک ملودی

همچنین ببینید

راه رهایی از سرفه چیست؟

راه رهایی از سرفه چیست؟   ۴UFUN.IR   راه رهایی از سرفه چیست؟ داروهای ضد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *